Grusvägens nackdelar - några exempel vi upplevt i vinter/vår.

Under vintern och våren har det blivit tydligt hur svårt det är att underhålla en grusväg. Trots stora ansträngningar uppstår det situationer som är svåra att hantera. Det finns såklart anledningar till att många vägar är belagda.

Halkbekämpning svårare på grus än på asfalt.

I vintras hade vi en period av plusgrader och således ingen tjäle. I detta läge kunde entreprenören inte ploga den grusade delen då maskinen riskerar att ploga ner mängder med grus i dikena. Således plogades endast den belagda delen av vägen. På övriga vägnätet packade bilar ner snön till en hård kaka. När det sedan blev blidväder så omvandlas den packade snön till våt och hal is = blixthalka. Denna situation varade i 2-3 dygn. Under denna period skedde en avåkning in i ett träd, flera transporter tvingades vända i korsningen mot Hjälmskyl. Chaufförerna vägrade köra. Utöver detta ringde flera boende som var både rädda och irriterade över situationen. Med en belagd väg kan halkbekämpningen skötas mer effektivt och ovan situation undvikas.

Hälsofarligt stendamm sprids

Under våren torkade vägen upp innan vi hade möjlighet att dammbinda. Detta gjorde att stora mängder damm spreds in på närliggande fastigheter. Flera fastighetsägare har hört av sig. Vissa fastighetsägare spred själva ut salt. Föreningen kan anstränga sig för att dambinda så effektivt som möjligt men det kommer inte vara möjligt att helt få bort dammet. Det finns också en baksida med att sprida salt på vägen. Dels är det inte bra för närmiljön och dels kan det orsaka problem för hundars tassar. Stendamm i stora mängder är hälsofarligt. Med en belagd väg slipper vi denna problematik.

Punkteringar

Problemet med punkteringar är mycket stort i förhållande till trafikmängden på vägen. Samma dag som hyvlingen ägde rum fick vi ett samtal från en fastighetsägare som återigen fått punktering pga vass sten som letar sig upp i ytan. Detta problem slipper vi med beläggning.

Ovan bilder från Björns däck och Jackies instrumentpanel.

Styrelsen känner till 20 punkteringar:

Björn L 6st

Jackie 2st

Björn I 1st

Åke 1st

Birgitta 1st

Roine o bror 2st

Lars 2st

Markus Åkersnäs 1st

Brevbärare PostNord 1 st

Mervi Johanna Junttila 1 st

Anders Hending 2 st

Anledningen att vi listar de som drabbats är för att det fanns flera personer på extrastämman som påstod att detta problem inte finns och att detta är ett påhitt i syfte att marknadsföra en belagd väg.

 

Har du också fått punktering maila styrelsen på info@malbyhumledal.se

Om vi inte belägger vägen måste stora mängder 0-16 material tillföras för att undvika att stor sten från förstärkningen kommer upp på ytan i samband med hyvling. Detta innebär mycket stora kostnader som kan undvikas vid beläggning.

Klimatförändringar förstärker problemen

Långa torrperioder blir allt vanligare. Det blir således svårare att hålla vägen dammfri. Under vintertid blir det allt vanligare med plusgrader och ej tjälfrusen mark. Vid ett häftigt snöfall på ofrusen mark är et inte lämpligt att ploga och då blir det mycket svår halka när temperaturen går över 0 grader.

© 2020 Mälby Humledals vägsamfällighet

Anmäl din e-postadress här!

Endast för medlemmar. Vi följer GDPR.