Klicka på frågan för att läsa svaret.

Vad har Mälby-Humledals samfällighetsförening för organisationsnummer?

Organisationsnummer: 716401-8397.

Hur hittar jag mitt andelstal?

Ditt andelstal står angivet på din faktura från samfällighetsföreningen. Det går också bra att höra av sig till ekonomi@malbyhumledal.se så hjälper vi dig tillrätta.

Vad är andelstal?

Varje deltagande fastighet och medlem i samfällighetsföreningen skall ha ett s.k. andelstal för utförande och drift. Andelstalet eller talen utgör själva fördelningsgrunden för hur mycket varje medlem i samfällighetsföreningen skall betala i årlig avgift. Andelstalen bestäms vid lantmäteriförättningen. Reglerna om kostnadsfördelningen finns i 15§ AL. Andelstal för utförande skall bestämmas efter vad som är skäligt i förhållande till den nytta en fastighet har av anläggningen. Andelstal för driften skall bestämmas efter vad som är skäligt i förhållande till hur mycket fastigheten nyttjar anläggningen. Vanligast är att man har ett gemensamt andelstal för utförande och drift. Lagen ger också möjlighet till föreskrift om kostnaderna i första hand tas ut genom särskilda avgifter av de som nyttjar anläggningen. Detta beslutas också vid förrättningen där grunderna för uttagande av avgift bestäms.
Här finns en utförligare beskrivning för den som vill fördjupa sig i andelstalens spännande värld.

Varför har så många drabbats av punkteringar längs vår väg?

Skrivelser med information om uppkomna punkteringar har inkommit till styrelsen. Skrivelserna bekräftar att punkteringar har inträffat sedan 2018. Grusvägar ska hålla ett slitlager som inte leder till punkteringar. Humledalsvägen har under många år påförts ett slitlager av bergarten diabas (beställt av godkända grusleverantörer) som är hård och i vissa fall kan bli spetsig och vass vid krossning.

Styrelsen har varit i kontakt med REV, Riksförbundet Enskilda Vägar, och de säger att punkteringar inte kan härledas till enskilda grusvägar. Orsakerna kan vara många olika och punkteringar kan uppstå på allt mellan parkeringsplatser, arbetsplatser eller vid vägombyggnationer i samband med att bärlagret läggs på och innan slitlagret kommer på plats.

För att ytterligare öka kvalitet på vår väg har styrelsen valt en ännu högre gruskvalitet – granodiorit – enligt Trafikverkets rekommendationer.

När räknas man som permanentboende?

Enligt Lantmäteriet är man permanentboende på den adress där man är folkbokförd. Eventuella ändringar av andelstal får göras först efter styrelsebeslut. Det kan därför uppstå viss fördröjning vid eventuell förändring.

Hur kan jag påverka samfällighetsföreningens arbete?

Medlemmar i föreningen kan skriva motioner till årsstämman, rekommendera ledamot samt själva kandidera till styrelsen och – såklart – rösta i enlighet med stadgarna. Motion till årsstämma behöver vara styrelsen tillhanda för beredning senast i februari.

Vad behövs för att hålla vägen i gott skick?

Ett normalt år görs följande: När tjälen gått ur vägbanan påför man nytt slitlager där det behövs, sedan hyvlas och saltas vägen. Diken och vägkanter slåttras under juli/augusti. I september påförs nytt slitlager (där det behövs) och ny hyvling sker. Vissa år ser det annorlunda ut beroende på behov och förutsättningar. Exempelvis kan extremt väder kräva andra eller ytterligare åtgärder.
Mellan de ”stora” arbetena utförs löpande underhåll i form av lagning av potthål, plogning/grusning/vattning osv.
Utöver detta tillkommer mindre ofta återkommande arbeten så som lagning av trasiga räcken, dikning, skyltning, röjning osv. Allt arbete med vägen måste förstås göras utifrån behov, men även utifrån föreningens resurser. Ett år då till exempel plogningen blir dyr (pga mycket snö) kanske pengarna inte räcker till vissa andra åtgärder.

Hur fungerar vår samfällighet?

Det är stadgar som styr f
öreningens arbete (Du hittar stadgarna här). Varje år hålls ett årsmöte då föregående års verksamhet och ekonomi redovisas. Föreningens kassör är ansvarig för bokhållning och sammanställning av ekonomiska rapporter som revideras av revisorer. Under årsmöte väljs en styrelse som får mandat att genomföra samfällighetens arbete under följande år, och en budget som är en riktlinje för styrelsens arbete godkänns. Större beslut eller sådana som avviker från det vanliga vägunderhållet fattas på årsstämman dvs. godkänns eller avslås av medlemmar. Medlemmar har möjlighet att ta upp motioner till årsmötet. Dessa skickas till styrelsen i god tid innan för beredning.

Hör badplatsen till samfällighetsföreningen?

Badplatsen ägs av Flens kommun som också är medlem i samfällighetsföreningen. Enligt stadgar och direktiv sköts inte badplatsen av samfällighetsföreningen utan helt av frivilliga utan inblandning av föreningen.

Har jag rätt att få avdrag för moms som delägare i en vägsamfällighet?

Ja, om fastigheten ingår i en momspliktig verksamhet, exempelvis en lantbruksverksamhet, så får man som ägare dra av så stor del av momsen som motsvarar fastighetens andel i samfälligheten. Om du vill veta hur stor just din del är går det bra att kontakta ekonomi@malbyhumledal.se.